Наш веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити та персоналізувати ваш досвід, а також відображати рекламу. Наш веб-сайт також може містити файли cookie від третіх сторін, таких як Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Використовуючи веб-сайт, ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ми оновили нашу Політику конфіденційності. Натисніть кнопку, щоб ознайомитися з нашою Політикою конфіденційності.

Кабмін оновив порядок призначення субсидій

Останнім часом сталося чимало змін в порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Змінилися і деякі умови призначення субсидій, і механізм їх оформлення.

Так, Кабмін ухвалив постанову № 340 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надання окремих видів грошової допомоги, пільг і житлових субсидій». Зміни торкнулися семи раніше ухвалених постанов і порядків, більшість яких стосується саме надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг. 

Як повідомили в Пенсійному фонді України, ухвалені зміни передбачають, зокрема: 

– можливість призначення субсидії особам, які не менше місяця перебували в полоні, що підтверджується відповідними відомостями та/або документами;

– у разі, коли зареєстроване/задеклароване або фактичне місце проживання відмінне від адреси домогосподарства, під час призначення житлової субсидії не враховуються доходи осіб, які перебувають у полоні або вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду, або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти;

– можливість надавати у відомостях про особу адресу, за якою вона задекларована (раніше передбачалося використання лише зареєстрованого та фактичного місця проживання). При цьому житлова субсидія може призначатися тільки за одним місцем проживання людини – зареєстрованим, задекларованим або фактичним;

– для розрахунку розміру житлових субсидій в опалювальний сезон домогосподарствам, які внаслідок збройної агресії російської федерації проти України залишилися без централізованого постачання теплової енергії та/або постачання природного газу і для обігріву житлових приміщень використовують побутові електроприлади, застосовуються соціальні нормативи на комунальну послугу з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення (якщо домогосподарства розташовані на територіях, де ведуться  чи велися бойові дії або тимчасово окупованих територіях, визначених у наказі Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року № 309);

– обмеження строку, що надається для виправлення помилки в заяві та/або декларації на час хвороби заявника – відтепер такий строк можна подовжувати на час хвороби субсидіанта, але не довше ніж до дня закінчення опалювального або неопалювального сезону;

– зобов’язання протягом 30 календарних днів інформувати уповноважений орган, якщо особа зі складу домогосподарства або член сім’ї особи зі складу домогосподарства перебували за кордоном сукупно більш як 60 днів у періоді, за який враховуються доходи.

Разом з тим уточнюється, що:

реєстрація місця проживання передбачає подання заяви про реєстрацію місця проживання до реєстру територіальної громади в паперовій формі;

декларація місця проживання передбачає подання декларації про місце проживання в електронній формі до Єдиного державного веб-порталу електронних послуг із подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади.

Більшість змін, пов’язаних із запровадженням зазначених новацій, реалізовується органами Пенсійного фонду України без звернення громадян. Однак деяким одержувачам житлових субсидій для оформлення виплати з урахуванням нових умов і тим самим збільшення її розміру все-таки потрібно звертатися до Фонду. Зокрема, це стосується представників домогосподарств, у складі яких є особи, що перебувають/перебували в полоні, і це підтверджується відомостями та/або документами, наданими уповноваженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, державними реєстраторами, суб’єктами державної реєстрації, установами та організаціями в порядку та випадках, визначених законодавством.

Також громадянам, які отримують субсидії, варто пам’ятати про необхідність інформувати органи ПФУ щодо змін у майновому стані чи складі родини, якщо це впливає на призначення субсидії.

Постановою № 340 також доповнено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затверджений постановою Кабінету Міністрів від 17 квітня 2019 року № 373. 

Новим пунктом передбачено механізм повернення невиплачених сум пільг, які обліковувалися на рахунку пільговиків станом на 1 червня 2022 року. Мова йде про рахунки, щодо яких не було звернень про їх виплати. Якщо облік таких рахунків припинено 20 грудня 2022 року і гроші повернуто Ощадбанком на рахунок Мінсоцполітики, то такі кошти можуть бути виплачені пільговикам органами ПФУ протягом квітня-вересня 2023 року після відповідного звернення.

Для отримання невиплачених сум пільг пільговик подає до органу ПФУ заяву довільної форми, у якій обов’язково зазначає:

– назву документа, що дає право на пільги, його серію та номер (за наявності), ким видано документ і дату його видачі (з пред’явленням оригіналу зазначеного документа або електронного посвідчення ветерана);

– реєстраційний номер облікової картки платника податків;

– документ, що посвідчує особу;

– номер рахунка (за стандартом IBAN) та найменування банку, в якому відкрито рахунок.

На підставі поданих пільговиками заяв ПФУ формує щомісяця суму невиплачених пільг, що підлягає виплаті, та включає її до заявки щодо потреби в коштах на виплату пільг на оплату житлово-комунальних послуг, яка формується відповідно до пункту 14 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки малозабезпечених сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 30 грудня 2022 року.

У разі смерті пільговика, на обліковому записі якого станом на 1 червня 2022 року обліковувалися залишки коштів, член його сім’ї, на якого поширювалися пільги і відомості про якого внесено до Реєстру, може отримати такі кошти, звернувшись до органу Пенсійного фонду із заявою довільної форми та відповідними копіями документів, а також копією свідоцтва про смерть. 

Оформити субсидію стане простіше

13 червня 2023 року Кабмін ухвалив постанову № 601, що дає можливість у рамках експериментального проєкту максимально спростити процедуру звернення громадян за субсидією і забезпечити її швидке призначення.

Як повідомили в Міністерстві соціальної політики, спрощений механізм звільнить громадян від потреби збирати довідки й витрачати час на заповнення декларації для оформлення пільги на оплату комунальних послуг.

Уповноваженому члену родини треба буде тільки подати спрощену заяву, в якій зазначити інформацію про членів домогосподарства, на яких має бути призначено субсидію, місце проживання та реквізити рахунку, на який мають зараховуватись субсидії у випадку призначення. Далі органи ПФУ з офіційних джерел інформації самостійно здійснять збір та обробку відомостей, необхідних для призначення  виплати.

Фізично відвідувати ПФУ для подання спрощеної заяви не потрібно. Час, який витрачає людина чи родина на призначення соціальних допомог, буде мінімізовано, а процес подання заяви – максимально автоматизовано.

В електронній формі спрощене звернення можна буде подати в онлайн-кабінеті на веб-порталі ПФУ, у мобільному додатку ПФУ, на Порталі «Дія». Це не вимагає очікування в чергах, мінімізує людський  фактор та ймовірність допущення помилок.

Також спрощене звернення можна буде надіслати поштою або подати через сервісні центри Пенсійного фонду України, уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади, ЦНАП, що не обмежує населення в способах звернення.

Подати спрощену заяву можна буде після технічної реалізації цього механізму з боку ПФУ. Скористатися ним напередодні опалювального сезону зможуть усі потенційні субсидіанти.

Водночас  залишається можливість звернення з повним пакетом документів за діючим нині механізмом, якщо в заявника є таке бажання. Тобто кількість каналів, за якими можна звертатися по виплату, не зменшується, а навпаки, розширюється, в тому числі з урахуванням віку, звичок та рівня цифрової грамотності потенційних субсидіантів.

«Одним з завдань Мінсоцполітики є спрощення механізмів взаємодії громадян і держави у сфері соціального захисту. Ми працюємо над тим, щоб побудувати ефективну, прозору і доступну соціальну підтримку, у тому числі, й у смартфоні. Прийнята постанова – важливий крок у цьому напрямку. Адже вона передбачає, що збір всієї інформації, необхідної для призначення субсидії, тепер буде завданням держави, а не громадян», – підкреслила перша заступниця міністра соціальної політики Дарія Марчак.

Основні принципи дії нового механізму

– Українці зможуть подавати спрощені заяви на призначення житлової субсидії «в один клік». Це буде можливо зробити в онлайн режимі, одним із зазначених вище способів. За бажанням подавати документи можна і традиційним способом у відділеннях ПФУ, ЦНАПах тощо.

– Форма заяви максимально спрощується. Необхідно буде внести лише інформацію про членів вашого домогосподарства, адресу проживання (за якою мають нараховуватись субсидії) та рахунок в банку (у форматі ІВАN), на який бажаєте отримувати виплату. Потім визначити зручний для себе канал для комунікації та підписати спрощену заяву за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або підпису (якщо заява – паперова).

– Решту інформації ПФУ отримуватиме з реєстрів та баз даних державного сегменту завдяки автоматизованому обміну інформацією.

– Протягом 10 робочих днів триватиме перевірка домогосподарства на відповідність вимогам, передбаченим для призначення житлової субсидії, та формування заповненої (замість заявника) повної форми заяви і декларації по кожному домогосподарству.

– За результатами розгляду спрощеної заяви та сформованих на основі інформації з реєстрів та баз даних заяви і декларації орган ПФУ прийме рішення про призначення і розмір житлової субсидії (або відмову) і повідомить про це громадянина.

– Якщо за результатами формування декларації, буде з’ясовано, що з певних причин родина не може претендувати на отримання субсидій, заявник матиме 14 днів, щоб на підставі підтвердних документів спростувати (доповнити) відомості з офіційних джерел інформації. Після  перевірки фактів, викладених в уточнених документах заявника, ПФУ може змінити своє рішення на позитивне. Про це заявника буде поінформовано додатково.

Також, відповідно до прийнятої постанови, для забезпечення житловими субсидіями найбільш вразливих верств населення:

  спрощено критерії їх отримання для прийомних та багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, а також сімей, до складу яких входить особа з інвалідністю. Так, при призначенні житлової субсидії не враховуватиметься наявність в таких родин автівок, які є не предметом розкоші, а життєво необхідною річчю;

  не враховуватимуться до сукупного доходу домогосподарств доходи членів родини, які перебувають за кордоном понад 60 днів. В Міністерстві нагадують, що розрахунок розміру житлової субсидії здійснюється індивідуально для кожного домогосподарства. Відтепер члени родини, які виїхали за кордон, не враховуватимуться при визначенні соціальних нормативів і доходів для нарахування субсидії. Відповідно, це покращить можливості отримати субсидію для родин, які проживають в Україні, а члени сім’ї – за кордоном (проте отримують заробітну плату в Україні);

  продовжено на рік існуючий механізм нарахування та виплат житлових субсидій і пільг на оплату ЖКП українцям, житло яких перебуває в зоні активних бойових дій чи під окупацією. Держава продовжить спрямовувати кошти отримувачам субсидій в регіонах, де органи соцзахисту не мають змоги працювати. У таких випадках нарахування відбувається відповідно до даних, які є в реєстрах отримувачів Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. А кошти зараховуються на банківську картку.

Фото: https://poltava.to/

Сергій Коробкін, журналіст

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі повідомлення