Із початку війни росії проти України та початку антитерористичної операції держава почала шукати способи підтримки військових та членів їхніх сімей. Враховуючи спроможність бюджету й суспільний запит Держава обрала варіант допомогти учасникам АТО забезпечити себе та свою сім’ю житлом. У 2017 році в державному бюджеті України було вже передбачено перших 330 млн грн на забезпечення житлом сімей загиблих учасників АТО та учасників АТО, які отримали інвалідність І або ІІ групи. Наступного року система забезпечення житлом була розширена за рахунок сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, учасників бойових дій на території інших держав, які отримали інвалідність І або ІІ групи, та внутрішньо переміщених осіб із числа учасників АТО, які отримали інвалідність ІІІ групи.
Процедура отримання коштів загалом виглядає наступним чином:
1) Ветеран (член сім’ї загиблого ветерана), який потребує поліпшення житлових умов, тобто перебуває на відповідному обліку, подає необхідний пакет документів до сільського, селищного, міського органу соціального захисту або центру надання адміністративних послуг.
2) Орган соцзахисту готує документи та подає їх на місцеву комісію, яка приймає рішення про виплату такої компенсації та розраховує її розмір. У разі позитивного рішення комісія повідомляє про нього регіональний (обласний) орган соцзахисту та заявника.
3) Після отримання рішення комісії заявник відкриває спеціальний рахунок в банку та надає його реквізити місцевому органу соціального захисту. Місцевий орган соцзахисту перераховує кошти на рахунок заявника після надходження їх із державного бюджету.
4) Паралельно заявник шукає собі житло для купівлі, яке відповідає встановленим постановою критеріям. Після знаходження такого житла заявник звертається до органу соцзахисту для отримання згоди про перерахування коштів.
5) Після отримання такої згоди банк перераховує кошти за купівлю житла.
Станом на сьогодні право на отримання грошової компенсації мають:
- сім’ї загиблих захисників України;
- захисники України, які визнані особами з інвалідністю внаслідок війни I-II групи;
- захисники України з числа внутрішньо переміщених осіб, які визнані особами з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи або учасниками бойових дій;
- сім’ї загиблих учасників бойових дій на території інших держав;
- особи з інвалідністю I-II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав.
24 березня 2023 року Кабінет Міністрів України затвердив зміни до постанов, що регулюють процедуру надання грошової компенсації для придбання житла ветеранами війни та членами їхніх сімей, зокрема:
- постановою № 265 внесено зміни до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, а також членів їхніх сімей, затвердженого Урядовою постановою № 719;
- постановою № 263 внесено зміни до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, затвердженого Урядовою постановою № 280;
- постановою № 266 внесено зміни до Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого Урядовою постановою № 214.
Зупинимось на найбільш актуальних змінах у порядках виплати грошової компенсації.
Грошова компенсація не виплачується особам, які скоїли злочин проти України
Уряд визначив, що компенсація не призначається особам (тобто на них дія вищевказаних порядків не поширюється), стосовно яких набув законної сили обвинувальний вирок суду у зв’язку із вчиненням ними злочину проти основ національної безпеки України, вчиненням або сприянням вчиненню терористичного акту, втягненням у вчинення терористичного акту, публічними закликами до вчинення терористичного акту, створенням терористичної групи чи терористичної організації, фінансуванням тероризму, вчиненням злочину у сфері охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, вчиненням тяжкого і особливо тяжкого злочину проти встановленого порядку несення військової служби, вчиненням кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Особа самостійно буде підтверджувати відсутність такої судимості, подавши разом з іншими документами довідку про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством. Також, на комісію, яка утворюється при районних державних (військових) адміністраціях або виконавчих органах сільських, селищних, міських рад, покладено повноваження перевіряти наявність відповідної судимості. Проте така перевірка формальна, оскільки здійснюється виключно на підставі перевірки наявності відповідної довідки, яку подала особа.
Грошова компенсація не виплачується сім’ям загиблого захисника України, які отримали одноразову грошову допомогу в розмірі 15 млн грн
Уряд визначив, що компенсація не призначається членам сімей загиблих захисників України, якщо такі сім’ї отримали одноразову грошову допомогу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 168. Така допомога під час війни виплачується у розмірі 15 млн грн. Тобто сім’я загиблого має обрати чи отримати 15 млн грн, чи компенсацію для придбання житла (яка на порядок менша).
Проведення перевірки факту про виплату такої одноразової грошової допомоги також покладається на комісію. Проте законодавець не пояснив, як комісія може підтвердити чи спростувати такий факт, на підставі якого документу. Кожне відомство (СБУ, МВС, Міноборони тощо) має свою затверджену процедуру виплати допомоги за рішенням свого керівного органу. На рівні окремої військової частини цю інформацію взяти фактично неможливо. Тобто єдиний варіант на сьогодні – це кожному органу місцевого самоврядування по кожному загиблому захиснику офіційно звертатись у те центральне відомство в Київ, в якому особа проходила службу. Така процедура надзвичайно затягне процес призначення допомоги та розгляду заяви, і органи місцевого самоврядування автоматично будуть порушувати визначені законодавством строки.
Крім того, комісія має перевірити факт неотримання одноразової грошової допомоги двічі: перед призначенням компенсації та перед її виплатою на банківський рахунок.
Найближчим часом органи державної влади повинні врегулювати це питання для уникнення колапсу з офіційною перепискою між органами влади.
Встановлено підстави для відстрочення прийняття комісією рішення про відмову у призначенні грошової компенсації для придбання житла
Уряд визначив, що комісія може відстрочити прийняття рішення про відмову у призначенні компенсації якщо в особи з 24 лютого 2022 року було знищено або пошкоджено житло чи об’єкт незавершеного житлового будівництва. Таке відстрочення встановлюється до моменту отримання особою (або членом його сім’ї) компенсації (відшкодування майнової шкоди) за пошкоджений та/або знищений об’єкт нерухомого майна, або до відновлення пошкодженого майна, але не пізніше ніж до моменту зарахування коштів грошової компенсації на рахунок особи. Якщо житло, об’єкт незавершеного житлового будівництва розташовані на території, на якій тривають бойові дії, відстрочення прийняття комісією рішення про відмову у призначенні грошової компенсації діє до моменту зміни статусу цієї території, але не пізніше ніж до моменту зарахування коштів грошової компенсації на рахунок особи.
Ця норма була включена «на перспективу», оскільки прийнятий Закон від 23.02.2023 № 2923, який регулює питання компенсації за пошкодження та знищення окремого майна Росією, набуде чинності 22 травня цього року.
Передбачено можливість ВПО отримати грошову компенсацію за спрощеною процедурою, якщо вона вже була призначена іншим органом, але через війну не виплачена
Уряд надав право комісії приймати рішення про виплату грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено на території, на якій тривають бойові дії, одержувачу грошової компенсації, який перемістився з такої території, за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб. Це полегшує та пришвидшує процедуру отримання відповідних коштів ВПО.
Розмір грошової компенсації, яка була призначена у Києві, Дніпрі, Львові, Одесі та Харкові до 29.07.2022, але ще не виплачена, не буде зменшуватись
До 29 липня 2022 року діяла норма, яка передбачала, що при розрахунку розміру компенсації для міст Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова опосередкована вартість квадратного метра житлової площі збільшується в 1,75 разу. Після 29 липня цю норму прибрали і передбачили збільшення опосередкованої вартості для всіх в 1,5 разу. 24 березня 2023 року Уряд визначив, що розмір грошової компенсації, який розрахований заявникам до 29 липня, не підлягає перерахунку в частині зміни опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла.
Це дасть можливість громадянам розраховувати, що отриманої компенсації вистачить на купівлю житла за ринковими цінами.
Загалом Уряд 24 березня вніс багато суттєвих змін. Частина з них направлена виключно на розблокування можливості отримати виплати особам з числа ВПО. Чи всі норми запрацюють якісно і так, як передбачав законодавець, покаже час. Але те, що Держава в час війни турбується про цю категорію громадян є великим позитивом з питань соціальної підтримки захисників України та членів їхніх сімей.
Фото: armyinform.com.ua
Назар Миколюк, експерт Асоціації міст України з питань соціального захисту