Наш веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити та персоналізувати ваш досвід, а також відображати рекламу. Наш веб-сайт також може містити файли cookie від третіх сторін, таких як Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Використовуючи веб-сайт, ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ми оновили нашу Політику конфіденційності. Натисніть кнопку, щоб ознайомитися з нашою Політикою конфіденційності.

Єдина інформаційна система соціальної сфери: що зміниться з її впровадженням

В умовах глобального суспільства інформація стає стратегічним соціально-політичним продуктом. Здатність суспільства та його інститутів збирати, накопичувати і використовувати інформацію, забезпечувати свободу інформаційного обміну є важливою передумовою соціального та технологічного прогресу, чинником національної безпеки, підґрунтям успішної публічної політики.

Визначальними тенденціями є забезпечення максимальної транспарентності діяльності органів управління, сервісно-орієнтований підхід до надання управлінських та інших державних послуг, підзвітність і підконтрольність влади різного рівня.

Реалізація конституційних положень щодо забезпечення соціальних прав громадян можлива тільки завдяки застосуванню сучасних інформаційних технологій, що є частиною модернізації соціальної сфери.    

Згідно з Положенням про Єдину інформаційну систему соціальної сфери, до складу Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС) відносяться: – єдина централізована база даних;

  • загальні підсистеми; 
  • прикладні підсистеми. 

Єдиний соціальний реєстр (ЄСР) – ключовий елемент у роботі ЄІССС. Він створений на базі Реєстру застрахованих осіб Пенсійного фонду. Уже зараз в ЄСР є актуальні дані про особу, зокрема, інформація про її документи та страхові виплати. 

Основні інформаційні системи, з яких необхідно забезпечити завантаження даних до ЄІССС

1) Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги; 

2) автоматизована система оброблення документації з призначення та виплати допомоги на базі комп’ютерних технологій; 

3) програмний комплекс «Житлові субсидії»; 

4) Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій; 

5) програмний комплекс «Наш дім»; 

6) Єдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб; 

7) Єдина інформаційно-аналітична система «Діти»; 

8) Централізований банк даних з проблем інвалідності; 

9) Єдина інформаційно-аналітична система Фонду соціального страхування; 

10) Єдиний інформаційний банк даних Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо реєстрації роботодавців і даних про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; 

11) Державний реєстр майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей. Водночас, цим нормативно-правовим актом передбачено можливість завантаження даних до ЄІССС з інших інформаційних систем та інформаційних ресурсів соціальної сфери, якщо це буде передбачено законом.

Основні нормативно-правові акти, що регулюють процес функціонування цих реєстрів та інформаційну взаємодію у соціальній сфері: 

1) Конституція України, 

2) Цивільний кодекс України, Податковий кодекс України, 

3) закони України: «Про інформацію», «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», «Про державну таємницю», «Про доступ до публічної інформації», «Про захист персональних даних», «Про адміністративні послуги», «Про електронну комерцію», «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні комунікації», «Про соціальні послуги», «Про зайнятість населення», «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та інші.

Систематизуючий вплив на інформаційні правовідносини у соціальній сфері здійснюють:

– Постанови Кабінету Міністрів України: від 14 квітня 2021 р. № 404 «Про затвердження Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери»; від 11.11.2020 р. № 1278 «Про запровадження експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної інформаційної системи соціальної сфери», від 18 вересня 2019 р. № 856 «Питання Міністерства цифрової трансформації»; від 8 червня 2016 р. № 376 «Деякі питання Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій»; від 29 січня 2003 року № 117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги»; від 18 червня 2014 року № 10-1 «Про затвердження Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування»; від 16 лютого 2011 року № 121 «Про затвердження Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності»; від 14 серпня 2019 року № 700 «Про Положення про Єдиний державний реєстр ветеранів війни»; від 9 жовтня 2020 р. № 92 «Деякі питання організації ведення автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги»; від 9 грудня 2021 р. № 1272 «Деякі питання надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка»; від 29 січня 2003 р. № 117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги»; від 22 вересня 2016 р. № 646 «Про затвердження Порядку створення, ведення та доступу до відомостей Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб»; від 14 березня 2018 р. № 182 «Про затвердження Положення про Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій» та інші ; 

– Розпорядження Кабінету Міністрів України: від 28 жовтня 2020 р. № 1353-р. «Про схвалення Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери»; від 26 серпня 2020 р. № 1057-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей»;

– інші підзаконні нормативно-правові акти: Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджене Постановою правління Пенсійного фонду України 18.06.2014 № 10-1, Наказ Міністерства соціальної політики України 28.12.2015 № 1256 «Про ведення банку даних про дітей сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів»; Наказ Міністерства фінансів України від 30.10.2014 № 1089 «Про затвердження Порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюються шляхом проведення операції Об’єднаних сил (ООС)» та інші.

Питання соціальної сфери в Україні регулюють понад 170 законів України, 400 постанов Кабінету Міністрів, 1100 відомчих і міжвідомчих наказів щодо соціального захисту осіб похилого віку (в т.ч. ветеранів війни та праці); надання соціальних послуг різним категоріям осіб і сімей у складних життєвих обставинах (у т.ч. малозабезпеченим); соціальної захищеності інвалідів; охорони дитинства (в т.ч. соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування); допомоги чорнобильцям; надання житлових субсидій та інших соціальних виплат, додаткових гарантій для малозабезпечених сімей із хворими дітьми, допомоги сім’ям із дітьми, при народженні дитини, здійснення міжбюджетних трансфертів тощо. Ця тенденція безпосередньо впливає і на законодавство, що регулює інформаційні відносини у соціальній сфері.

Відповідно до зазначених вище нормативно-правових актів до інформації, що забезпечує реалізацію соціальних прав громадян, та циркулює в інформаційних ресурсах соціальної сфери відносяться відомості : 

1) про соціальний статус громадянина; 

2) що містяться у свідоцтві про загальнообов’язкове державне соціальне страхування; 

3) що містяться в пенсійному посвідченні; 

4) з електронної пенсійної справи згідно з даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування; 

5) про інвалідність особи згідно за даними Єдиного соціального реєстру; 

6) про заробітну плату, сплачені страхові внески, розмір пенсії; 

7) про призначення житлових субсидій; 

8) про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям; 

9) що дають можливість звернутись за державною соціальною допомогою на дітей; 

10) інформація щодо надання соціальних послуг; 

11) інформація про призначення компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі тощо; 

12) про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, кандидатів в усиновлювачі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі та усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів; 

13) для ідентифікації особи для отримання конкретних видів соціальної допомоги та доступу до інформації з Єдиного соціального реєстру тощо. 

Ця та інша інформація забезпечує реалізацію та захист соціальних прав громадян, взаємодію з соціальними інституціями, здійснення соціальної підтримки та надання соціальних послуг.

Ці відомості концентруються, зберігаються, використовуються, змінюються у таких інформаційних системах як: Єдина інформаційна система соціальної сфери; Єдиний державний веб портал електронних послуг (Дія); Реєстр застрахованих осіб Пенсійного фонду, Державний реєстр загальнообов’язкового державного соціального страхування; Єдиний соціальний реєстр на базі реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування; Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг; Банк даних про дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів; Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги; Єдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб; Централізований банк даних з проблем інвалідності; Єдина інформаційно-аналітична система Фонду соціального страхування; Єдиний інформаційний банк даних Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо реєстрації роботодавців і даних про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; Державний реєстр майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей; Інформаційно-аналітична платформа електронної верифікації та моніторингу; Єдиний державний реєстр отримувачів житлових субсидій; Єдиний державний демографічний реєстр, Єдина інформаційно-аналітична система Державної служби зайнятості, Єдиний портал вакансій, Електронний кабінет роботодавця тощо. Ведення бойових дій в Україні активізувало такі інститути соціальної підтримки як гуманітарна допомога та волонтерство, з’явились у соціальній сфері ще такі інформаційні ресурси як: автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги та Реєстр волонтерів антитерористичної операції.

Без додаткових довідок та черг – так зміниться сфера соціальних послуг із впровадженням Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. Громадянам не потрібно буде звертатися у декілька державних установ, щоб зібрати всі необхідні довідки для отримання соціальних послуг, оскільки процес оформлення соціальної допомоги, субсидії, виплат, пенсійного посвідчення або статусу ВПО буде займати мінімум часу, а нарахування коштів – буде справедливим для всіх категорій громадян, що також сприятиме зниженню рівня бюрократії та корупції. 

ЄІССС із жовтня 2022 року стала доступною в управліннях соціального захисту населення по всій території України, що забезпечує прискорення оформлення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та вирішення проблемних ситуацій переселенців.

Водночас процес інтеграції зазначених інформаційних систем та наповнення ЄІССС продовжується паралельно із їх самостійним функціонуванням.

Інформаційні ресурси щодо соціального захисту населення:

Міністерство соціальної політики України

(044) 289-86-22, (044) 289-70-60, факс (044) 289-00-98

[email protected]

Facebook: https://facebook.com/MLSP.GOV.UA

Telegram: https://t.me/MinSocUA

https://www.youtube.com/channel/UCV48S52Jfftan7zygXqZi5w

https://twitter.com/MinSocUA?fbclid=IwAR25fQ_I7iZqgYShe1pWU7iFsY00F6LGIjeDecmAu1w1HIbcPorX7RVXpZw

єДопомога

https://edopomoga.gov.ua/

Instagram.com/edopomoga.gov.ua

Національна соціальна сервісна служба України (Нацсоцслужба) 

(044) 289- 87-89 

[email protected]

сайт – https://nssu.gov.ua/

сторінка у мережі Фейсбук – https://www.facebook.com/nssu.national.social.service.ukraine/

Тут можна дізнатися інформацію щодо:

– реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення, захисту прав дітей;

– здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей;

– реалізації державної політики у сфері волонтерської діяльності;

– реалізації надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка».

Контакт-центр Пенсійного фонду України

0-800-503-753, (044) 281-08-70, (044) 281-08-71

[email protected] 

сайт – www.pfu.gov.ua 

сторінка у мережі Фейсбукhttps://www.facebook.com/pfu.gov.ua

Telegram-канал: https://t.me/PensFund

https://www.youtube.com/channel/UC3kkhD9otc0wxBAprKZuC4g/featured

– консультація громадян з пенсійних питань.

– питання соціального страхування України

сторінка у мережі Фейсбук – https://www.facebook.com/SocialFundUA.

Інформація щодо:

– профілактики виробничого травматизму та професійних захворювань;

– контролю за обґрунтованістю видачі та продовження листків непрацездатності;

– надання медико-соціальних послуг.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю

сайт – https://www.ispf.gov.ua/ 

сторінка у мережі Фейсбук – https://www.facebook.com/ispf.gov.ua

Регіональні відділення фонду 

https://www.ispf.gov.ua/pro-fond/regionalni-viddilennya)

Тут можна знайти інформацію щодо:

– забезпечення технічними засобами реабілітації;

– реабілітації дітей;

– взаємодії з громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю в областях.

Державний центр зайнятості (Центральний апарат)

0 800 337 020

[email protected]

сайт https://www.dcz.gov.ua/

веб-сайт «Єдине соціальне середовище зайнятості» 

сторінка у мережі Фейсбук https://www.facebook.com/zaniatist

Telegram-канал: https://t.me/SESofUkraine

https://www.youtube.com/channel/UCzchYdwO8nMJ3I21f089unw

чат-бот в  @DCZ_worknow bot

Тут можна знайти інформацію щодо:

– реалізації державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, соціального захисту від безробіття;

– сприяння громадянам у підборі підходящої роботи;

– надання роботодавцям послуг із добору працівників тощо.

Міністерство у справах ветеранів України

0800 33 20 29 (цілодобово)

сайт – eveteran.gov.ua

сторінка у мережі Фейсбук https://www.facebook.com/mva.gov.ua/

Telegram-канал: https://t.me/minveteraniv

Instagram – https://www.instagram.com/minveteraniv

Інформаційний ресурс «е-Ветеран» (https://eveteran.gov.ua), створений на базі Єдиного державного реєстру ветеранів війни як сучасний цифровий інструмент інформування та надання кваліфікованих послуг українським ветеранам і ветеранкам, членам їхніх сімей і родин загиблих Воїнів.

Урядова «Гаряча лінія» 15-45

Зазначені ресурси відіграють важливу інформаційну функцію для громадян, які за їх допомогою реалізують свої соціальні права.

Продовження інформації про подробиці впровадження Єдиної інформаційної системи соціальної сфери читайте в наступному номері журналу.

Фото: https://sud.ua

Олена Линдюк,  докторка наук з державного управління, доцентка

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі повідомлення