1 липня стартує пілотний проєкт зі впровадження в Україні інституту помічника ветерана. Відповідний проект постанови Кабінету Міністрів «Про реалізацію експериментального проєкту щодо запровадження інституту помічника ветерана у системі переходу від військової служби до цивільного життя» прийнято на засіданні Уряду 19 червня. Розробили проєкт фахівці Міністерства у справах ветеранів.
Ветеранська політика перебуває серед пріоритетів діяльності уряду. Адже після перемоги України у війні з росією додому у мирне життя одночасно повернеться більш як півтора мільйона захисників і захисниць. Це виклик для стійкості владних інституцій, які потрібно готувати вже сьогодні – навчати фахівців, працювати з роботодавцями, оптимізувати систему надання послуг. Завдання держави та суспільства — реінтегрувати захисників і захисниць у мирне життя у своїх громадах, створивши для цього всі необхідні умови.
Концепцію пілотного проєкту зі впровадження в Україні інституту помічника ветерана презентувала міністерка у справах ветеранів Юлія Лапутіна під час наради з головами районних військових адміністрацій, керівниками органів місцевого самоврядування в межах робочого візиту до Одещини. Проєкт за принципом «рівний-рівному» запрацює в чотирьох пілотних областях — Дніпропетровській, Львівській, Вінницькій та Миколаївській областях.
Чому обрали саме ці пілотні області
«Дніпро — прифронтовий промисловий регіон, де багато військових частин. Тобто ще з 2014 року тут напрацьований великий досвід взаємодії з учасниками бойових дій. Львівщина має потужну реабілітаційну систему. Наразі в цьому регіоні відновлюються багато українських військових. Вінниця теж має певні рекреаційні можливості, також там є відповідні установи, що допоможуть навчити помічників ветеранів. Миколаїв — фронтовий та прифронтовий регіон, де багато військових та їхніх родин», — пояснила очільниця Мітветеранів Юлія Лапуніна.
Решта областей за власною ініціативою зможуть долучитися до пілотного проєкту помічників ветеранів.
«Обрані області різні за економічним розвитком, за кількістю ветеранів та мобілізованих. Щоб відпрацювати і подивитися на слабкі місця, на ризики, що потрібно врахувати, аби згодом ефективно і результативно масштабувати цей проєкт по всій Україні», — зазначила генеральна директорка Директорату стратегічного планування та євроінтеграції Мінветеранів Світлана Березіна
У чому полягає проблема
В електронному реєстрі станом на 24 лютого 2022 року було зареєстровано близько півмільйона учасників бойових дій, осіб з інвалідністю та членів сімей загиблих. Після перемоги над росією ця цифра, за попередніми прогнозами, перевищить 4 мільйона осіб. Необхідно створити передумови для належної зустрічі захисників та адаптування їх до мирного життя. Адже шлях захисників і захисниць, які повертаються до цивільного життя, – це важливий етап. Він часто передбачає значні проблеми, починаючи від психологічної адаптації, до впорядкування практичних аспектів, таких як отримання соціальних та адміністративних послуг, цивільної роботи, вивчення доступних навчальних ресурсів та підтримки. Все це вимагає сильного соціального зв’язку. З допомогою помічників, які вестимуть кожен конкретний кейс ветерана, цей перехідний етап може пройти значно ефективніше й успішно побудувати продуктивне цивільне життя.
Хто може бути помічником ветерана
«У кожній територіальній громаді має бути людина, яка зможе налагодити діалог між ветераном і його родиною з державою, громадою, роботодавцем. Такою особою стане помічник ветерана. У громадах мають розуміти, скільки людей і якого фаху з цієї громади повернуться з війни, і які цивільні спеціальності потрібні в цій громаді. Від того, як ми зустрінемо наших воїнів і допоможемо їм інтегруватися в громаду, в родину, в економіку, залежить стійкість нашої держави», — пояснила Юлія Лапутіна.
Це мають бути фахівці, які зустрічатимуть ветерана чи ветеранку з фронту. Вони мають знати всі гарантії, права та можливості ветерана, володіти адвокаційними та комунікаційними навичками і буде емпатійним до цільової аудиторії.
26 червня Міністерство у справах ветеранів відкрило електронну подачу заяв на конкурсний відбір кандидатів на помічників ветерана в межах пілотного проєкту. Кандидат має бути громадянином України і володіти державною мовою. Перевагу надаватимуть таким претендентам:
— ветеранам війни, членам сім’ї ветерана, постраждалим учасникам Революції Гідності, членам сім’ї загиблого (померлого) ветерана, членам сім’ї загиблого (померлого) захисника чи захисниці України та тим, які перебувають на обліку в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни;
— тим, хто має освіту не нижче молодшого бакалавра;
— має Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП);
— відчуваєте сили стати центром ветеранського життя у своїй територіальній громаді.
Подавати заяву на конкурс потрібно через інформаційний портал е-ветеран.
Покрокова інструкція оформлення заяви на участь у проєкті «Помічник ветерана»
- Перейдіть на інформаційний портал е-ветеран.
- Зайдіть у розділ «Заява на участь у проєкті «Помічник ветерана».
- Натисніть «Подати заяву».
- Оберіть «паспорт» чи« ID-картка» та уважно внесіть дані.
- Введіть дані про місце реєстрації. Зверніть увагу, якщо маєте приватний будинок, перед заповненням поставте позначку «приватний будинок».
- Введіть контактні дані. Обов’язково вкажіть актуальний емейл для інформаційних листів
- Якщо ваше фактичне місце проживання не збігається з місцем реєстрації , поставте позначку навпроти відповідного пункту та вкажіть фактичну адресу місця проживання
- Введіть відомості про здобуту освіту та завантажте копію диплома.
- Вкажіть ваш поточний статус. Якщо ви член сім’ї ветерана війни — зазначте, хто у вас в сім’ї має статус ветерана. Дані мають бути точні й коректні для швидкої перевірки.
- Вкажіть бажане місце працевлаштування.
- Надайте згоду на обробку та поширення персональних даних. Далі перевірте і підпишіть її за допомогою електронного цифрового підпису.
Після подачі заяви на вас очікує онлайн-тестування та співбесіда, яку проводитиме комісія, утворена органом місцевого самоврядування. Вона складатиметься з представників ОМС, облдержадміністрації, інститутів громадянського суспільства та Мінветеранів.
Термін подання заяв — протягом двох тижнів з дня відкриття сервісу на порталі е-ветеран.
Важливо
Якщо заяву подає член сім’ї, ветеран має погодити її, наклавши свій електронний підпис. Відповідальність за достовірність відомостей у заяві, несе заявник. Її буде надіслано у Мінветеранів, де перевірять наявність статусу. Подати можна не більше однієї заяви від особи. Відправлену заяву відредагувати не можна.
Як працюватиме інститут помічника ветерана
Помічник буде фасилітувати діалог ветерана з органами, що надають сервіси. Особливо це важливо у віддалених регіонах, де немає психолога, лікаря. І щоб отримати соціальні послуги, людині треба їхати в інше місто. Ця інституція згодом діятиме на рівні громади.
«Ми створимо сервісні служби для ветеранів, які надаватимуть послуги і контролюватимуть діяльність менторів. А на рівні області хочемо створити спеціальний підрозділ чи департамент у справах ветеранів, який буде рівнозначний департаменту соціального захисту із департаментом охорони здоровʼя. Щоб ми могли самостійно реалізувати цю політику в координації з іншими структурами. Якщо це буде ефективно, то будемо масштабувати цей проєкт на всю країну. Створюватимемо центри ветеранського розвитку, де вони отримуватимуть можливість опанувати цивільну спеціальність. А з урахуванням наявності менторів, будемо пропонувати, куди працевлаштувати ветерана — тобто це буде така маршрутизація людини. Всі ці речі створюватимуть екосистему ветерана — інфраструктуру ветеранської політики по всій країні», — додала міністерка у справах ветеранів.
Сервісні центри на рівні районів надаватимуть ветеранам послуги, в тому числі й в електронному форматі. Міністерство ветеранів підписало також меморандум з асоціацією ЦНАПів, аби там створили вікно для ветеранів.
«Інститут помічника ветерана функціонуватиме за принципом «рівний — рівному». До обов’язків помічника входитиме індивідуальний професійний супровід ветеранів у межах переходу від військової служби до цивільного життя. Йдеться про консультування, організаційну роботу, представлення інтересів тощо. Простою мовою — це спрямування та допомога в отриманні довідок, допомога в тому, де і як пройти програми підвищення кваліфікації або, наприклад, отримати підтвердження сертифікатом наявних навичок, куди працевлаштуватись та багато інших послуг», — розповіла Світлана Березіна.
Спочатку підготують і навчать 400 помічників ветеранів. Вони будуть саме з числа ветеранів або членів їхніх родин. Фінансування інституту помічника ветерана передбачено за кошти державного бюджету, місцевих бюджетів та за кошти партнерів з розвитку. Оплата праці здійснюватиметься згідно з актами надання таких послуг помічниками ветеранів.
Хто матиме право на помічника
Щоб отримати помічника, ветеран повинен бути учасником бойових дій. У нього має бути посвідчення.
«Але ми розуміємо, що не так швидко отримують посвідчення наші герої, коли повертаються. Тому відпрацьовано механізм, щоб вони вже мали координаційну підтримку наших помічників», — розповіла Березіна.
На одного помічника планується до 100 ветеранів. Для цього передбачається активне використання цифрових інструментів.
«Фізично поспілкуватися із сотнею людей, дізнатися їхні потреби, накреслити траєкторію, куди їм рухатись, дуже складно. Але з використанням цифрових інструментів — це реально», — сказала посадовиця.
Вона пояснила, що в громадах запрацюють сервісні офіси. Центр ветеранського розвитку несе функцію навчання, підвищення кваліфікації ветеранів та членів їхніх родин для успішного працевлаштування. А сервісні офіси будуть влаштовувати помічників і відповідатимуть за контроль якості цих послуг.
Фото: unian.ua
Тетяна Порхун, випускова редакторка